KONCEPCJA PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI PODSTAWOWE POJĘCIA Z ZAKRESU PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI WYCHOWANIE – czyli wspieranie, pomoc od samych narodzin w indywidualnym, psychofizycznym i duchowym rozwoju. Osoby dorosłe muszą przy tym respektować rolę polaryzacji uwagi oraz cel rozwoju – normalizację. Istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności od dorosłych, odpowiedzialności za siebie i świat. Tak rozumiane wychowanie ma charakter pośredni. Zadaniem osób dorosłych jest organizowanie takiego otoczenia w domu, w przedszkolu, szkole, aby wesprzeć indywidualny rozwój dziecka. W otoczeniu powinny być zawarte „impulsy” odpowiadające wrażliwym fazom, pobudzające do działania, a tym samym umożliwiające jak najczęstszą polaryzację uwagi. W takim otoczeniu dajemy więc dziecku szansę samodzielnego, skoncentrowanego działania, zgodnie z wrażliwymi fazami i aktualnymi potrzebami. Przygotowanie otoczenia ma być pomocą dla dziecka, drogowskazem podejmowanych działań prowadzących do rozwoju osobowości. POLARYZACJA uwagi jest to długotrwała, pogłębiona koncentracja na danej czynności NORMALIZACJA to wewnątrz psychiczny stan równowagi i harmonii WRAŻLIWE FAZY to szczególne momenty zachodzące w rozwoju dziecka, będące odpowiedzią na impulsy PRZYGOTOWANIE OTOCZENIA – czyli odpowiednie pomoce rozwojowe z odpowiednim umeblowaniem i przygotowanym nauczycielem